کاکائو

شیرین و تلخ ....

کاکائو

شیرین و تلخ ....

خداحافظ شازده کوچولو!

      

       

.... و غش غش خندید.

- آخ،  کوچولوئک ، کوچولوئک ! من عاشق شنیدن این خنده ام!

- هدیه من هم درست همین است ....

- چی می خواهی بگویی؟

- همه مردم ستاره دارند، اما همه ستاره ها یک جور نیست : واسه آنهایی که به سفر می روند حکم راهنما را دارند. واسه بعضی دیگر فقط یک مشت روشنایی سوسو زنند. برای بعضی ها که اهل دانشند، هر ستاره یک معما است. واسه آن بابای تاجر طلا بود. اما این ستاره ها همه شان زبان به کام کشیده و خاموشند. فقط تو یکی ستاره ای خواهی داشت که تنابنده ای مثلش را ندارد.

- چی می خواهی بگویی؟

- نه این که من تو یکی از ستاره هام؟ نه این که من تو یکی از آنها می خندم؟ .. خب، پس هر شب که به آسمان نگاه کنی برایت مثل این خواهد بود که همه ستاره ها می خندند. پس تو ستاره هایی خواهی داشت که بلدند بخندند!

و باز خندید.

- و خاطرت که تسلا پیدا کرد (خب، بالاخره آدمیزاد یک جوری تسلا پیدا می کند دیگر!) از آشنایی با من خوشحال می شوی. دوست همیشگی من باقی می مانی و دلت می خواهد با من بخندی و پاره ای وقت هام همین جوری، واسه تفریح، پنجره اتاقت را وا می کنی .... دوستانت از این که می بینند تو به آسمان نگاه می کنی و می خندی حسابی تعجب می کنند. آن وقت تو بهشان می گویی :"آره، ستاره ها همیشه مرا به خنده می اندازند!" و آن وقت آنها یقینشان می شود که تو پاک عقلت را از دست داده ای. جاااان! می بینی چه کلکی بهت زده ام ....

و باز زد زیر خنده ..*

 

 

* : "شازده کوچولو" ترجمه "احمد شاملو"

 

"سنت اگزوپری" هم حق دارد به ما بخندد. او دنیایی را با "شازده کوچولو"یش برای ما گذاشت و رفت که هر کس به آن نگاه می کند و می خندد، دیگران "یقینشان می شود که پاک عقلش را از دست داده است".

"شازده کوچولو" لقب پرفروشترین کتاب تاریخ و برترین کتاب قرن بیستم را در اختیار دارد؛ اما .... .خودتان می دانید که این چند نقطه جای چقدر حرف است!

 

"آنتوان دو سنت اگزوپری" در فرانسه متولد شد. او از کودکی به پرواز علاقه داشت و آرزو داشت خلبان شود. این علاقه عاقبت او را به دانشکده نظام کشاند و سرانجام در سال 1922 اولین پرواز خود را انجام داد و در نهایت، در 31 جولای ( نهم مرداد ) 1944 بر اثر یک سانحه هوایی درگذشت.سالگرد درگذشت وی را به دوستدارانش .. نه، نمی توانم تسلیت بگویم! او به اخترکش بازگشت. این که تسلیت ندارد!

وی ادبیات را به سال 1912 با ترجمه کتاب "ژول سزار" از لاتین به فرانسه آغاز کرد. وی در سال 1926 کتاب "خلبان" را منتشر کرد که تاثیر زیادی در محبوبیت وی در میان عامه مردم داشت. از دیگر آثار وی می توان به "پیک جنوب"، "پرواز شبانه"، "خلبان جنگی" و "سرزمین آدم ها" اشاره کرد. "شازده کوچولو" برترین اثر وی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد